Robin en Ilona op wereldreis

Mexico: vakantie op vakantie

Ondanks dat we gezegd hadden geen verslag te zullen van maken van Mexico, willen we jullie toch op de hoogte brengen van onze relaxte dagen in Mexico.

10/7: We moesten maar anderhalf uur vliegen naar Cancun. Het resort waar we verbleven was ontzettend luxe, iets wat we niet meer gewend zijn! Een gigantisch zwembad, verschillende restaurants, bars en mooie stranden. Een gevulde minibar op de kamer en een sterke drank dispenser. 4 flessen die iedere twee dagen worden vervangen!!! Verder kun je alle cocktails die je maar kunt bedenken bestellen. Langs ons balkon lopenconstant neusberen langs, het zijn er veel, en sommige hebben jonkies. Zo schattig. Ze zijn zo brutaal als wat, bij het zwembad gooien ze gewoon glazen om om te drinken en ze houden scherp in de gaten of mensen iets in de prullenbak gooien, dat halen zij er namelijk direct uit (als het te eten is). In het restaurant 's avonds zijn veel mensen echt sjiek gekleed, wij vallen met onze garderobe die we al een jaar dragen een beetje uit de toon. De eerste dagen doen we rustig aan, gaan lekker naar het strand, lezen veel en genieten van het eten en drinken. We verbazen ons er over wat mensen toch allemaal weg gegeten krijgen. Als je wilt kun je van ontbijt naar ochtend snack naar lunch naar namiddag buffet naar diner naar avond snack. En geloof het, er zijn echt mensen die het doen. Als je uit het resort loopt is er een klein dorpje met allemaal souvenirwinkeltjes, mini market en een Starbucks (die zit echt overal!). Nog een stuk verder lopen is Playa del Carmen met heel veel dezelfde souvenirs- en drankwinkels. Verder zijn het allemaal resorts en vakantiehuizen.

Na een week worden we toch wat onrustig. Tijd voor wat actie, we gaan naar Chitzen Itza (of Chicken Pizza zoals de tourverkoper het noemt). Chitzen Itza was een belangrijke stad van de Maya's. In deze stad staat o.a. de piramide van Kukulcán die is opgenomen op de werelderfgoed lijst van Unesco. De piramide fungeert als kalender. 18 niveaus van de piramide komen overeen met de 18 maanden van de Maya kalender, het totaal aantal treden is 365 (dagen per jaar) en het aantal separate vlakken op de zijkanten van de piramide is 52 (weken). In 2007 is Chitzen Itza gekozen tot een van de 7 nieuwe wereldwonderen. We zwemmen ook in de Cenotes, ondergrondse poelen veroorzaakt door een meteorietinslag, die volgens diverse theorieën een eindemaakte aan het bestaan van de dinosauriërs. De tour die we in het dorp boeken blijkt maar liefst 75$ p.p. goedkoper dan in het hotel!! Afzetters. Blij dat we even rondgekeken hebben. Eerst gaat de tour naar een Maya dorp, waar net gedaan wordt of ze nog op deze manier leven als Maya's. We worden door de Sjamaan gezegend en krijgen een kijkje in het leven van de Maya's. Uiteraard zijn er ook heel veel souvenir winkeltjes waar je door heen moet om bij de bus te komen. We krijgen een lunch bij een restaurant waar ze ook voor ons dansen in Mayakostuum. Daarna gaan we naar Chitzen Itza. Ondanks dat er meer souvenir kraampjes staan dan op een jaarmarkt is het heel indrukwekkend. Onze gids geeft aan dat er 25 vergunningen zijn verstrekt voor souvenir kraampjes, maar er zijn er nu 1200. Welkom in het nummer één land van de corruptie. Daarna door naar de cenote waar je in kunt zwemmen (20 graden en 17 meter diep). Daarna terug naar ons resort.

We wisselen strand af met zwembad en de dagen glijden voorbij. We hebben ook allebei nog een griepje te pakken, snotverkouden en algehele belabberdheid, en dat met de eindstreep in zicht, want ineens zijn we op de nog maar 3 weken dag aangekomen!

24/7: Ook aan een vakantie in een vakantie komt een einde. We vliegen naar Miami waar we 2 nachtjes blijven en dan de camper zullen ophalen. We gaan naar de Everglades en de Florida Keys. Aan het eind nog 2 dagen in Miami bijkomen en dan naar huis!! De laatste 2,5 week zijn aangebroken. Het volgende verslag is het laatste en dan zijn we zo goed als thuis!!

Tot de volgende!

Liefs Robin en Ilona