Robin en Ilona op wereldreis

Vietnam: Mui Ne, Ho Chi Minh City en Phu Quoc

Ons laatste reisverslag uit Vietnam! Wat is deze maand omgevlogen! Morgen vertrekken we naar een nieuw land: Cambodja. Maar eerst het vervolg van Vietnam: Vanuit Hoi An zijn we met de slaapbus naar Nha Trang gegaan, een rit van 12 uur en we zagen er, gezien onze vorige reis met de slaapbus die een beetje gammel was en kapot ging, best tegenop. Maar deze keer ging het super, door de kamikaze chauffeur die we hadden hebben we er zelfs een uur korter over gedaan! De bus was schoon en netjes en we hebben best redelijk geslapen. In Nha Trang ontbijt aan het strand (hiervoor hadden we tijd omdat we een uur eerder waren) en daarna door in een zitbus naar Mui Ne, een rit van nog eens 4,5 uur. Ons hostel in Mui Ne lag aan de zee, als je 'z avonds in bed lag hoorde je de golven, heerlijk.
Mui Ne staat bekend om z'n zandduinen (zie foto's), we hebben een tour gedaan met een Jeep. De chauffeur sprak zoals ongeveer 90% van de bevolking geen Engels, maar wilde wel allerlei dingen laten zien. Zijn tekst: stop, take picture, dat was al. Al het andere was onbegrijpelijk. De zandduinen waren in 1 woord adembenemend en bijna onwerkelijk. Verder heeft Mui Ne niet zoveel te bieden en hebben we lekker van de zon en de zee genoten. Na 3 dagen zijn we met de bus vertrokken naar Ho Chi Minh, oftewel Saigon.

Tsja, wat zullen we eens over Ho Chi Minh zeggen. Heel druk, veel neonlicht, lawaai, en jonge meiden die bepaalde diensten aanbieden aan meestal oude mannen. Tel daarbij op de straatverkopers en bedelaars en je hebt een redelijk beeld. Je kunt hier 24/7 eten, drinken, winkelen (vnl nepspullen). We zitten in het backpackersdistrict, waar er weer geweldig streetfood te verkrijgen is en je heerlijk op terras kunt zitten en mensen kijken. De stad zelf is niet mooi, maar de omgeving zoals de Mekong Delta wel. Het is een goede uitvalsbasis voor tours. De Mekong delta was bijzonder om te zien. Drijvende dorpen, markten, vissers, te veel om op te noemen. We hebben een tour gedaan met een boot die ons naar de delta van de Mekong bracht. Je krijgt een blik in het leven van de mensen die aan de Mekong wonen. We hebben een fabriekje bezocht waar ze snoepjes maken van kokosnoten, het hele proces kon je zien, en allemaal op zo'n 20 m2. De hele familie werkt mee. Tussen de snoepjes lag een slang van bijna 4 meter!! Ilona heeft 'm om d'r nek gehad, Robin wilde liever een foto maken! Vervolgens ga je met een roeiboot verder de smallere kanalen van de Mekong in. De afsluiter met traditionele muziek mocht wat ons betreft overgeslagen worden, maar we hebben het netjes uit gezeten, wat niet meeviel!
De volgende dag hebben we de Cu Chi tunnels uit de oorlog bezocht. Heel massaal, maar wel indrukwekkend. 's avonds toen we klaar waren met eten liepen we Ben en Catherine tegen het lijf, een Engels koppel die tegelijk met ons in Hanoi en Hoi An waren. In een stad van 9 miljoen inwoners en elkaar dan toch tegenkomen, hoe bijzonder is dat. Onder het genot van een Saigon biertje bijgekletst. Hier kun je nog eens een rondje geven: 4 halve liter flessen voor 1,60 euro! Je zit dan wel op een kabouterkruk, maar een kniesoor die daarop let. Meteen weer afscheid moeten nemen, want wij gingen de volgende dag naar Phu Quoc. Vlucht om 6 uur 's ochtends, taxi om 4 uur naar de luchthaven.

We vlogen met een klein propeller vliegtuigje en bij aankomst op de luchthaven Duong Dong stond iemand van het resort ons al op te wachten, goed geregeld allemaal. Het is regenseizoen in zuid Vietnam, en niet alle wegen zijn verhard, de rit in het busje naar Mango Bay was een behoorlijke uitdaging. Vol kuilen en diepe plassen. Aan het begin van het resort kan de auto niet verder en wordt je verder gebracht met de scooter door iemand anders van het resort, met z'n drieën op de scooter. Bij aankomst konden we nog niet in onze bungalow, maar kregen we omdat het zo vroeg was een ontbijt, aan zee.... Het is hier zo mooi, echt een paradijs. We hebben een bungalow met een veranda met ligbedden vanwaar je uitzicht hebt op zee. De badkamer is met regendouche en is deels open. Als je onder de douche staat kijk je zo in de tuin. Beter dan dit krijgen we echt niet. We verblijven hier 6 dagen, echt heel naar :-) we hebben een snorkeltocht gedaan met een boot die langs allerlei eilandjes gaat. Bovendien vaar je langs de parelvissers, die hun werk en huis op het water hebben. Ook de lokale markt hebben we bezocht, een hele belevenis.

Het resort is een natuurresort, alleen natuurlijke materialen worden gebruikt, ze verbouwen eigen groente etc. Het personeel komt van het eiland zelf en hebben hier onderdak en krijgen in het laagseizoen iedere dag Engelse les. Dat is te merken, je kunt hier gewoon iets bestellen en dan krijg je gewoon wat je bedoelde! We hebben al anders meegemaakt, tomatensoep bestellen en dan vissoep krijgen.... Je hoeft hier niet met handen en voeten dingen uit te leggen. Bovendien hebben ze 1 (!) dag per week vrij. In Vietnam werkt bijna iedereen 7 dagen per week en hebben ze geen vakantiedagen. We zijn ook even verlost van de straatverkopers. In Ho Chi Minh was het zo erg, ze stonden bijna in de rij aan je tafel. Zonnebrillen, waaiers, boeken, sigaretten noem maar op. Steeds weer no thanks, maar ze geven niet zo maar op, als je geen zonnebril wilt (een echte Ray Ban voor 4 euro, Tuurlijk!), dan toch zeker wel een waaier of een aansteker? En dan proberen ze als laatste nog, op fluistertoon, marihuana? Zelfs oude omaatjes! Ze denken dat iedere Europeaan dagelijks een dikke joint rookt waarschijnlijk. Dus dat er hier even geen verkopers zijn is heerlijk!

De open badkamer is wel even wennen! 's Avonds hadden we altijd een grote gekko in de badkamer, daar moet je best even aan wennen! Als je de badkamer binnenkomt gaat ie achter de spiegel zitten.

Morgen zit onze tijd op Phu Quoc en ook in Vietnam er op. Zondag vertrekken we naar Cambodja. Met de boot naar Ha Tien, dan met de bus naar de grens van Cambodja. Daar moet je uit de bus want je moet lopend de grens over en je visum regelen. Dan aan de andere kant neem je een bus die je uiteindelijk naar Phnom Penh brengt. Na Phnom Penh volgen Battambang en Angkor Wat. Maar eerst nog even genieten van onze laatste avond in Phu Quoc, in Mango Bay resort. Ons volgende reisverslag uit Cambodja volgt over een week of 2.

Korte samenvatting van onze eerste maand:
- We beginnen te beseffen dat dit geen gewone vakantie is. Maar dat we nog heel lang mogen genieten van al het moois dat we nog gaan zien
- We worden steeds behendiger in het inpakken van de backpacks
- Wat eten betreft zijn we echt op het verkeerde continent geboren
- Iedere dag weekend bevalt heel goed
- Vietnam is een geweldig land, gastvrije vriendelijke mensen. Leuke prijzen en veel te zien. Halong Bay en Hoi An waren onze favorieten

Groetjes,
Robin en Ilona

Nellie de Koeijer.

Ja,wat zal ik hier van zeggen,wat hebben jullie tot hiertoe al veel gezien,nog héél veel plezier verder en we volgen jullie.
Ik ga nu de foto`s bekijken!

Groeten uit Axel van Rinus en Nellie

Mariska

Wat super allemaal zeg en dan te bedenken dat jullie nog maar net begonnen zijn met jullie reis, dat beloofd nog veel meer moois!!
Groeten Evert, Mariska & Timo

Jan en Miranda

Wat het heerlijk verhaal. Pluim hoor Ilona dat alles zo weet te verwoorden. Overigens beginnen wij ook te beseffen dat jullie niet gewoon op vakantie zijn....... Grtjs

Marlie

Mooi reisverslag, ik twijfelde eerst nog aan reisbestemming voor 2013, weet nu zeker dat het VIETNAM gaat worden.
Toppie reis nog de komende 11 maanden!!!

Nadine van Loo

Hoi Ilona en Robin,

Wat een mooie verhalen, fantastisch dat jullie dit met ons willen delen, zo genieten wij hier ook een beetje mee.
Nog heel veel plezier en verder genieten maar !

Heel veel groeten.
Nadine

P.S, Ilona, ondertussen is onze 2de kleinzoon, IMRE, ook geboren, op 15 september, weer een wolk van een baby, alles goed met baby en ouders !

Ingrid Griep

Hey sissie en zwager,

ja, ik word gelukkig heel luxe bijna dagelijks met mooie foto's via de wa geupdate dus ken bijna al jullie belevenissen. Maar ondanks dat enorm leuk om te lezen!! En ja, idd net als Jan en Miranda beseffen wij ook dat dit geen gewone vakantie is....... begin jullie al te missen hoor ;-)))

Liefs
Arjen, Ingrid, Thomas en Ilona

Leonie

Wat een belevenissen allemaal. Hier is het morgen ook regenseizoen, ze verwachten 20 mm regen. Ik ga nu de foto's bekijken. Groetjes en veel plezier.

Sandra

Robin en Ilona wat een mooie verhalen, jullie hebben al heel wat gezien geniet er nog van en veel plezier.
groetjes