Robin en Ilona op wereldreis

Hoe is het om weer thuis te zijn

We zijn al bijna 8 maanden thuis en dan wordt het wel eens tijd om een afsluitend verhaal te schrijven vonden we.

Op Schiphol werden we opgewacht door familie en vrienden. Zo fijn om iedereen weer te zien na een jaar.

Ons huis voelde vreemd aan, er hebben ten slotte toch vreemde mensen in gewoond, een jaar lang, en onze persoonlijke spullen stonden allemaal op zolder.

Na ons huis grondig te hebben gepoetst en boodschappen gedaan te hebben, zijn we begonnen om onze spullen van zolder te halen. Ook al kleding moest van zolder af. En wat was dat fijn na een jaar met dezelfde kleding iets meer keuze te hebben! Ook minder leuke dingen moesten gebeuren: belastingaangifte, tandarts, huisarts........ Maar het leuke was om met iedereen af te spreken en bij te kletsen.

En na een jaar niet gewerkt te hebben brak ook de dag aan dat we weer moesten beginnen. Dat viel toch iets zwaarder dan van tevoren ingeschat. Zeker de eerste week vroegen we ons zelf meerdere malen af: wat doen we hier, maar dat kan bijna ook niet anders denken we. Inmiddels weer onze draai gevonden.

We hebben enorm genoten van een jaar ultieme vrijheid. Geen verplichtingen, geen afspraken, maar doen waar je op dat moment zin in hebt (binnen een bepaald budget). Is het ergens leuk, besluiten langer te blijven en is het ergens minder leuk, gewoon door naar de volgende bestemming. De tijd is ook omgevlogen, het lijkt heel lang als je ervoor staat, maar als je eenmaal weg bent gaat het snel.

Veel mensen vragen wat het mooiste was dat we hebben gezien, maar het is onmogelijk daar een antwoord op te geven. De totale ervaring was het mooiste. Alle landen zijn zo verschillend en hebben allemaal iets unieks.

Heeft het gebracht wat we dachten? Ja zeker, en we zouden het zo weer doen. We realiseren ons dat het niet voor iedereen is weggelegd, maar als je de kans krijgt voor langere tijd te gaan reizen zouden we het zeker aanraden.