Robin en Ilona op wereldreis

Singapore, de duurste stad ever

17/12 Singapore

Een nieuw land voor 2 dagen, dus een nieuw kort reisverslag. Singapore, het kleinste land van Zuid-Oost Azië is meer een grote stad dan echt een land. Het heeft ca. 5,5 miljoen inwoners. Het is budget-technisch geen stad om lang te blijven. Dit is de duurste stad ever! Een hotel kost al gauw 50 EUR, terwijl een mooi schoon hotel in Melaka of Kuala Lumpur 15 EUR tot 20 EUR kost en dan slapen we in Singapore nog niet eens in het centrum, maar in de rosse buurt, anders is het helemaal onbetaalbaar. We blijven dan ook maar 1 nachtje. Met de bus eerst naar de Maleisische immigratie, voor een stempel dat je het land verlaat. Weer de bus in en verder naar de immigratie van Singapore. Bus weer uit en dit keer alles mee, backpack en tassen. De bus wacht aan de andere kant van de grens. Tenminste....... Als je niet net als ons eruit gepikt wordt en aan de kant op een soort verhoginkje moet wachten op een beambte die je meeneemt naar boven naar kantoor. Drie keer wordt je opgeroepen en moet je zeggen hoe je heet etc. En uiteindelijk mogen we dan toch binnen. Stempel en klaar. Vlug tassen door de scan en naar de bus. Die is dus gewoon vertrokken, had waarschijnlijk geen zin om te wachten. Daar sta je dan aan de grens, zonder Singaporees geld en geen ATM in de buurt! Gelukkig mogen we met een lijnbus een stukje meerijden naar een metrostation waar je ook kunt pinnen. Dat probleem is opgelost, nu de metro nog uitzoeken. Die zit simpel in elkaar en na een flinke wandeltocht met backpack vanaf het metro station kunnen we eindelijk inchecken!! We gooien de tassen in de kamer, frissen ons wat op en gaan in de weinige tijd die we hebben hier zoveel mogelijk proberen te zien. Singapore is superschoon, maar er staan dan ook hoge boetes op afval op straat gooien. Kauwgom is verboden, geen eten of drinken in de metro en probeer niet over te steken waar geen zebra is, hiervoor krijg je ook een boete! Je ziet geen auto's ouder dan 10 jaar. Na 10 jaar moet je gewoon een nieuwe kopen.

We bezoeken Marina Bay, met het Marina Bay Sands hotel met 3 torens, daarop een schip met daarin het beroemde zwembad, op het dak (niet voor ons budget!). Een gigantisch groot winkel-complex met de duurste winkels. Je kunt er opk met een heuse gondel door het winkelcentum varen! De beroemde winkelstraat Orchard Road is helemaal in Kerstsfeer. We dachten in Chinatown uit te komen, maar als we de kaart erbij pakken blijkt dat we totaal deverkeerde kant opgelopen zijn. Onze voeten vallen er bijna af en om 22 uur is het mooi geweest en gaan we terug naar het hotel. Chinatown zien we in Kuala Lumpur wel. Nu zien we pas echt dat het hotel in de hoerenbuurt zit, want ze staan hier echt op straat, zelfs naast het hotel! Morgen terug naar Maleisië: de laatste bestemming daar: Kuala Lumpur! Hopelijk kunnen we nu wel in 1 x door de immigratie! Ons reisverslag van Maleisië volgt morgen!

Groetjes,

Robin en Ilona