Robin en Ilona op wereldreis

Maleisië

Na 6 weken Thailand een nieuwe bestemming: Maleisië. Van Maleisië zullen we alleen de westkant doen, omdat vanwege het regenseizoen (de monsoon), alles aan de oostkust is gesloten voor een maand of 3. Maleisië is een smeltkroes van hoofdzakelijk Chinezen, Indiërs en Maleisiërs. De munteenheid is Ringit, 1 euro is ca. 4 ringit.

De eerste stop is Langkawi, een eiland net voor de kust. In Koh Lipe nemen we de boot. Met de longtail boot wordt je naar de Ferry gebracht om op zee op te stappen. De overtocht duurt ca. 1,5 uur. We krijgen een film te zien. Alleen jammer dat de boot er is voordat de film klaar is..... Het eerste wat je van Langkawi ziet is een standbeeld van een reusachtige adelaar, zo groot als een Boeing 747. Afschuwelijk! Via immigration gaat deze keer heel snel want je hebt geen visum nodig voor Maleisië. Stempel in je paspoort en klaar. Langkawi is een duty free gebied, dus overal, maar dan ook echt overal zie je shopping malls. Het is weer even wennen met nieuw geld en een nieuw land. Het eten is ook weer anders, maar zo lekker. De lekkerste saté, nasi, curries, etc. Voordat we verder gaan naar het eiland Penang bezoeken we nog de skybridge van Langkawi. Om bij de skybridge te komen moet je met een kabelbaan naar het hoogste punt van de bergen. Het uitzicht is schitterend. Als je niet per se voor het strand komt is er op Langkawi niet veel te beleven, vandaar dat we hier maar 2 dagen zijn gebleven. Penang is een eiland dat door een lange brug met het vaste land is verbonden. We verblijven in Georgetown, de hoofdstad.

Ons hostel zit in little India en ligt vlakbij Chinatown en de belangrijkste bezienswaardigheden. Het eten in little India is heerlijk, naan brood, curries, kip. Achteraf horen we dat Penang het lekkerste eten heeft van heel Maleisië. Overal Indiase muziek en Bollywood winkels. Voor het eerst slapen we in een hostel met een gedeelde badkamer. Het is nl vakantietijd in Maleisië, scholen zijn dicht tot einde jaar en dat is te merken met de drukte! Het hostel is een Unesco gebouw dat helemaal gerestaureerd is. Alleen de muren zijn zo dun dat je de buurman hoort snurken!! Boven ons is de dorm room (slaapzaal) en door de houten vloeren hoor je alles. Slecht nachtje dus! De volgende dag mogen we verhuizen naar een kamer op de bovenste verdieping, gelukkig. Georgetown heeft veel gebouwen uit de tijd dat het nog in Engelse handen was, en de bewaarde gebouwen staan op de werelderfgoedlijst van Unesco. Er rijdt een hop on hop off bus langs deze gebouwen. Wij gaan lopen, dan kun je kijken waar je wilt en kun je weg wanneer je wilt. We lopen door Little India, Chinatown en langs de Unesco gebouwen. Overal hawker stalls met het lekkerste eten. De laatste dag gaan we met de bus naar een natuurpark/jungle waar oa een strand is waar schildpadden eieren komen leggen. We nemen de bus die elke 7 minuten komt, lijn 101. Al wat er voorbij komt, 201, 202, 301, 401, maar niet onze bus. Eindelijk na een half uur is de bus daar. Goed voorbereid als we zijn (not), komen we na een busrit van ruim anderhalf uur aan bij het park. We dachten dat het een half uurtje was..... Om bij het strand van de schildpadden te komen moet je eerst een jungle tocht doen van 2,5 uur en daarna terug. Dit kan ook per boot (als je maar betaalt). Hmmm, op teenslippers en slechts een halve liter water een jungle tocht van minstens 2,5 uur? Dacht het niet. Dan maar een stukje de jungle in en weer terug. We hebben niet voor niets 1,5 uur in de bus gezeten. We stappen nog maar net het park/de jungle in en de eerste apen vliegen al boven ons door de bomen. Verder niet veel dieren gezien, maar het is wel heel mooi.

2/12 We vertrekken 's ochtends naar de Cameron Highlands. Deze hoogvlakte (1550 meter boven zeeniveau) staat bekend om de theeplantages en aardbeikwekerijen. Het is niet ver van Georgetown, maar de laatste 60 kilometer telt de weg 600 bochten. En nee dit is geen typefout. Een adembenemende route!! De temperatuur hier ligt tussen 10 en 20 graden. Dat wordt een lange broek aan. En toch mijn spijkerjack niet voor niets meegenomen! Wat zitten die schoenen ineens gek als je al 3 maanden op teenslippers loopt. De grootste theeplantage hier verwerkt jaarlijks 4 miljoen kilo thee, oftewel 5,5 miljoen kopjes per dag. We slapen in een super guesthouse. Het ziet eruit alsof het uit Zwitserland is opgepakt, enkel de sneeuw ontbreekt. We hebben ons eigen balkon, een heerlijk bed, na ongeveer een week op slechte springveer matrassen te hebben geslapen. De eerste dag doen we zelf een trekking. Niet gelijk volle bak, we beginnen met de kortste. De terugweg kom je door Strawberry Village, waar je alles van aardbeien kunt kopen, tot oorwarmers aan toe, echt waar. De aardbeikwekerijen zijn wel landschap vervuilend. Overal plastic tenten in het landschap. Zo lelijk! De volgende dag staat de tour "mossey forest" op het programma. een jungle tocht, bezoek aan een theeplantage en de vlindertuin. Dit laatste hoeft van ons niet zo nodig, maar zit standaard in het programma. Je ziet hier de insecten die we in de jungle gelukkig niet hebben gezien! Reusachtige torren, slangen, schorpioenen en nog veel meer engs. Tijdens de jungletocht ga je ook naar de grootste bloem ter wereld die in de jungle groeit: de Rafflesia. Echt schitterend, zie foto. De theevelden zijn heel mooi om te zien. Maleisiërs werken hier niet, ze halen goedkope krachten uit Bangladesh. De volgende dag hebben we niet zo'n zin in een tour met een hele groep en besluiten zelf een tour te doen met een taxi. Deze kost 25 ringit per uur, nog geen 6 euro. Wat een beetje jammer is, is dat we de langzaamste chauffeur van heel Maleisië hebben. Normaal gesproken rijden ze hier als gekken, maar onze chauffeur gaat bij iedere bocht op de rem tot ie 10 km per uur rijdt en neemt dan voorzichtig de bocht. En in de bergen heb je veel bochten..... Na 2,5 uur houden we het voor gezien, voordat we 'm iets aandoen. Sinterklaas gaat hier compleet langs je heen, die kennen ze hier niet. We denken wel eens aan amandelstaven en pepernoten, maar hé, die zijn er volgend jaar ook weer.

6/12 Het is tijd om de warmte weer op te zoeken, op naar onze volgende bestemming: Taman Negara, ook wel de groene long van Maleisië genoemd. Hier is het oudste tropische regenwoud ter wereld, +/- 150 miljoen jaar oud. Het heeft een oppervlakte van 4343 km² en is een vochtig en grotendeels ondoordringbaar junglegebied. In dit enorme gebied leeft de grootste populatie wilde olifanten van Zuid Oost Azië. Verder ook nog tijgers, luipaarden en neushoorns, maar die laten zich niet zien. Wel de kleinere wilde dieren zoals apen, slangen, wilde katten, reuze hagedissen, tapirs en nog veel meer. De reis er naar toe is ook weer ontzettend mooi. Door bergzaam gebied met tot zover je kunt kijken, palmbomen, voor de palmolie. Maleisië is na Indonesië de grootste exporteur van palmolie. Vanaf Kuala Tembeling ga je verder met de boot naar Kuala Tahan, dwars door de jungle. We zien apen en tropische vogels. De temperatuur is weer als vanouds. We hebben Yellow Guesthouse geboekt, nr. 1 op tripadvisor en lonely planet. Dit zegt waarschijnlijk heel veel over de andere guesthouses! Het is schoon en de kamer is megagroot, maar daar is alles wel mee gezegd! Het guesthouse wordt gerund door 2 vrienden van ca. 60. Geweldige mannen. Om bij de jungle te komen moet je de rivier oversteken per boot. Wij besluiten voor een korte tocht in de jungle te gaan, inclusief de Canopy Walk. Het is zo warm en vochtig in de jungle dat 2 km lopen als 20 voelt! De Canopy Walk, waar je op touwbruggen hoog in de jungle wandelt is ontzettend leuk, maar heel hoog en erg wiebelig. Tijdens de tocht verder de jungle in zien we niet veel dieren. Daarvoor moet je echt diep de jungle in, maar da's niks voor ons. ’s Avonds eet je hier aan de rivier bij de floating restaurants. Na 2 dagen zoeken we de kou weer op. Onze volgende bestemming is Pangkor, een eiland aan de westkust, maar dit is niet in 1 dag te doen. Omdat ons guesthouse in Cameron Highlands zo goed is bevallen besluiten we daar nog een nacht te blijven om dan door te reizen naar Pangkor. Na al die jungle een paar dagen strand, lekker. We lezen vandaag dat het sneeuwt in Nederland! We kunnen er ons echt niets bij voorstellen in ons korte broek bij 35 graden.

9/12 Pangkor, de rit er naar toe doen we met de lijnbus. Eerst naar Ipoh, daar overstappen naar Lumut en dan met de boot naar Pangkor. De eerste bus zat onder de kakkerlakken, en de tweede bus had wat losse onderdelen en een chauffeur die al lang de pensioen gerechtigde leeftijd had bereikt en enorm hard reed, maar we zijn bij de Ferry aangekomen, die maar 20 minuutjes duurde. Ons guesthouse is een oud gerenoveerd winkelpand met een over-enthousiaste eigenaresse! Ze vertelt veel over het eiland en er wordt zelfs een film opgenomen op het moment dat wij er zijn. We zitten niet in het toeristische gedeelte, maar in een dorp waar de vissers leven. Wel hebben we een scooter gehuurd in het eiland te verkennen. De eerste avond eten we op het strand en zien we onderweg 2 grote apen op de elektriciteitskabels. Met onze scooter (inclusief willempie helmpje) toeren we het hele eiland rond. Joyce van ons guesthouse vertelt ons wat we echt moeten zien. We bezoeken eerst de vismarkt, er is net een vangst krabben binnen die met de hand wordt gesorteerd. De vis ligt buiten in het zonnetje te drogen. Verder naar de scheepswerf waar een boot wordt gemaakt van hout, veel handwerk nog. Daarna naar de stranden en "Dutch Fort", wat door Nederland is gebouwd om zich te beschermen tegen piraten en aanvallen van de Maleisiërs. Onderweg zien we apen en een enorme varaan. Ilona schrikt zo van het beest, dat Robin bijna de scooter het bos in stuurt. Er zijn hier veel neushoornvogels, die door een lokale bewoner iedere dag worden gevoerd om 1730 uur. We zorgen dat we er rond die tijd zijn en inderdaad, er komen er steeds meer, wachtend op de elektriciteitsdraden, totdat er eten is: bananen. Ze vliegen rakelings langs je en eten uit je hand. Geweldig om te doen. 14/12 We zakken af naar Melaka, een historische kustplaats doe onder Unesco bescherming staat. Met de bus, en na onze kakkerlakken-expres zijn we toch wat huiverig, maar dat blijkt achteraf niet nodig. Schone bus met ruime stoelen en zoveel beenruimte dat zelfs als we helemaal gestrekt liggen, we met onze teen de stoel voor ons nog niet kunnen raken! Ook in Melaka weer Nederlandse invloeden uit de VOC tijd. Er staat nog een Nederlands hervormde kerk en een Stadthuys. Er is ook in Melaka weer een Chinatown, deze keer heel groot, met een avond markt waar ze dingen verkopen die we echt nooit hebben gezien: oorkaarsen? Eten is uiteraard Chinees. We boeken een busticket naar Singapore en verkennen de stad te voet. Fietstaxi's zijn hier rijkelijk versierd met bloemen en uit de boxen klinkt keihard Gangnam Style. Onze guesthouse eigenaar is een beetje vreemde, een soort ex-militair, maar het guesthouse is dik in orde. Jammer van de moskee 200 meter verderop......... Om 5 uur 's ochtends galt het gebed door het guesthouse. Maar dan kunnen we alvast wennen aan Indonesië, daar schijnt het nog erger te zijn. Voor we de bus naar Singapore nemen doen we nog een boottocht op de grachten van Melaka. We zien nog een enorme varaan die uit het water op de kade kruipt en ontdekken we weer een heerlijk gerecht 's avonds: Laksa, een pikante noedelsoep met garnalen, gekookt ei en heerlijke kruiden. Het reisverslag van Singapore staat in een apart verhaal (ander land).

18/12 Met de bus naar Kuala Lumpur: We zitten in een dubbeldekker, voorin en we hebben massage stoelen. Het kan slechter weten we uit ervaring! De reis neemt iets meer tijd in beslag omdat we een lekke band krijgen. Bij de lokale Profile wordt de band vervangen en kunnen we verder. In KL worden we bij een metrostation gedropt en nemen we de metro naar ons hotel. Lang geleden dat we een heerlijk luxe hotel hebben gehad, maar we blijven hier dan ook 6 dagen. Kuala Lumpur heeft 4 miljoen inwoners, en wat een stad! Heel Westers, met veel shopping malls, en heel veel verkeer! De straat oversteken hier is spelen met je leven! We hebben een druk schema voor KL. De eerste dag staat winkelen op het programma. Voordat je op wereldreis gaat heb je geen idee wat je mee moet nemen. We hebben dan ook een aantal dingen bij die niet handig zijn en vervangen moeten worden. Leve de H&M. Robin's slippers zijn stuk, dus die laten we maken bij de schoenmaker. De was weggebracht en we gaan ook allebei naar de kapper om de dooie puntjes eruit te halen. 's Avonds gaan we naar de Skybar in het Traders hotel om de Petronas Towers by night te zien. De Skybar is uiteraard duur, wat wil je met zo'n uitzicht, maar het is ladies night, dus Ilona kan gratis cocktails drinken. Daarna in Chinatown eten en terug naar het hotel. Donderdag gaan we naar de Elephant Sanctuary, een opvang voor olifanten, waar je ze mag voeden en wassen in de rivier. Door de vele palmolie plantages waarvoor jungle wordt gekapt raken olifanten hun thuis kwijt en vernielen ze de plantages op zoek naar ruimte en eten en vormen ze een gevaar voor de bevolking van de plantages. De Sanctuary spoort ze op en brengt deze olifanten dan naar Taman Negara zodat ze terug in de jungle kunnen. Helaas is het water in de rivier te hoog door het regenseizoen aan de oostkant en mogen wij niet in de rivier, maar het is al leuk om te kijken hoe ze gebadderd worden. We mogen ze wel suikerriet en bananen voeren, en da's ook leuk. We sluiten de dag af bij de Italiaan. Vrijdag naar Chinatown om slippers, een nieuwe USB stick voor de foto's, nieuwe cardreader en naar de apotheek om onze reisapotheek aan te vullen voor Indonesië en de Filipijnen. De winkelcentra zijn hier groot, groter, grootst. Er is er zelfs een met een echte achtbaan. Alles is in kerstsfeer. Zaterdag slapen we eindelijk weer eens uit, daar is het weekend voor, en gaan we 's middags naar de film, Skyfall. We boeken ons ticket Indonesië uit, want om een visum te krijgen moet je een vliegticket het land uit kunnen laten zien.

3/2 verlaten we Indonesië voor de Filipijnen. We boeken ook alvast de camper voor Florida, nu krijgen we nl. nog vroegboek-korting, en dat scheelt toch 250€! Zondag nog een dag luieren, lekker eten en op tijd naar bed, want om 4.30 uur moeten we op het vliegveld staan voor onze vlucht naar Sumatra. We horen alleen maar kerstmuziek in de winkels. Beetje vreemd gevoel, 32 graden, op je teenslippers, korte broek en dan kerstmuziek, voelt gek! verder heb je er geen idee van dat het bijna Kerst is, dat associeer je toch met kou en vroeg donker en met familie. Maar desondanks wensen we iedereen een hele fijne Kerst en een goed uiteinde toe! Wij vieren Kerst in Indonesië in het Orang Oetan reservaat op Sumatra en oud en nieuw zitten we bij het grootste meer van Zuid-Oost Azië. Het zal een bijzondere Kerst & Oud en Nieuw worden! Het volgende reisverslag komt uit Indonesië!

Groetjes,

Robin en Ilona