Robin en Ilona op wereldreis

Australië: The land down under

23/3

We vliegen om 19 uur vanuit Manila naar Singapore en van daaruit naar Sydney, waar we om 11:50 uur aankomen. We vliegen met Singapore Airlines. Wat een verschil met de eerdere binnenlandse vluchten: we mogen weer fijn 25 kg meenemen (naar Boracay mocht je 10 kg meenemen) en we hebben een fijn entertainment system met films, muziek en tv series. We vliegen in totaal ook zo'n 11 uur, dus erg welkom! Als we 's ochtends in Sydney aankomen gaat de klok 3 uur vooruit. Wat is het hier georganiseerd en schoon! Eerst maar eens de camper ophalen, we nemen een taxi, met maar een beetje slaap en dan uitzoeken of je er ook met openbaar vervoer komt is geen goed idee. Het is niet ver, maar voor de 10 minuten mogen we toch bijna $ 40,- afrekenen!! Ooohh, we moeten zo omschakelen. In Manila kon je daar twee dagen voor in een taxi zitten! We halen de camper en na de uitleg rijden we weg. Eerst op zoek naar een supermarkt en dan naar een camping waar we kunnen douchen en kunnen overnachten. Het is zo wennen, links rijden, een camper, de borden hier.... En ja hoor, als we een paar keer mis rijden omdat de navigatie iets te laat aangeeft dat we af moeten slaan, rijden we ineens midden door het centrum, over Harbour Bridge, we kunnen het Opera gebouw heel duidelijk zien naast de brug. Dat was niet helemaal de bedoeling, maar uiteindelijk raken we het centrum uit. Eerst maar naar de camping en dan de supermarkt. We vinden een camping buiten Sydney met douches en elektriciteit. Voor 1 nachtje en dan gaan we de blue mountains in. De boodschappen besluiten we een dag later te doen, we zijn te moe. Na een douche en eten, het bed in de camper gereed maken. Heel knus zo! Er is free wifi op de camping, maar die werkt voor geen meter. Morgen eerst om pocket wifi, dan hebben we het altijd bij de hand en in eigen beheer.

25/3: Boodschappen gedaan en wifi geregeld, op weg met de camper naar blue mountains. We moeten nog steeds wennen aan het stuur aan de andere kant, alles is gespiegeld. Schakelen met links, de richtingaanwijzer aan de andere kant.... Heel vaak gaan de ruitenwissers aan, als we naar links of rechts willen. Als het regent zal de richtingaanwijzer vaak aan gaan... Het is hier warm, maar niet zo vochtig warm als in Azië, alleen 's avonds koelt het iets meer af. We rijden blue mountains in, een enorm natuur park met eucalyptus bomen zover je kunt zien. We spotten onze eerste kangoeroe, jammer dat hij met zijn poten omhoog ligt langs de kant van de weg. We zullen vast nog genoeg levende exemplaren zien. De wifi werkt, heerlijk, alleen hier tussen de bergen is er geen bereik. We kamperen op een free camping spot, midden in de bossen, echt gaaf. We koken voor het eerst in 7 maanden! Macaroni, en het smaakt heerlijk. De volgende dag rijden we door het national park van de blue mountains. We zien eindelijk levende kangoeroes, of walibi's, we zien het verschil niet. Bossen zover je kunt kijken. We bezoeken de 3 sisters, een rotsformatie in de blue mountains en rijden door naar Lake St. Claire waar we overnachten. De afstanden zijn hier enorm, we dachten dat we wel van Sydney maar Frasier Island konden en weer terug, maar dit gaan we waarschijnlijk niet redden, dan moeten we zo haasten en alleen naar in de auto zitten, hmmm, we zien wel hoe ver we raken en op welk punt we terug gaan naar Sydney. Daar willen we nl ook nog wat tijd doorbrengen.

26/3: Van Blue mountains terug naar de kust. Eerst Port Macquarie. We zien onderweg een groep kangoeroes de weg over springen, zo apart! We zien ook nog vliegende vossen, mega grote vleermuizen, bij zonsondergang gaan die op zoek naar eten en komen met duizenden uit het bos naar het meer. Recht over de camper, en een kabaal!! Het strand bij Port Macquarie is mooi, maar de meeste mensen komen voor het surfen, er zijn reusachtige golven en heel veel body boarders, heerlijk om naar te kijken. We zien zelfs dolfijnen! Eerst denk je dat je het niet goed ziet, zo'n vin in het water, maar het waren er 4 en vlakbij de kust. We kamperen op een gratis camping bij het strand. We maken 's avonds een vuur, het waait enorm aan de kust en dan blijft het lekker warm. Als we aan het eten zijn zien we hele rare vogels, en 's avonds denken we dat er een kat in de boom zit, maar dit blijkt een possum te zijn, een knaagdier ter grootte van een kat. Met onze 2 gaspitjes in de camper zetten we toch de heerlijkste maaltijden op tafel, het is echt fijn weer zelf te kunnen koken. Jammer dat er geen vaatwasser in zit!

Als we de volgende ochtend zitten te ontbijten springen er ineens 3 kangoeroes rond onze camper! Ze zijn totaal niet schuw en blijven rustig zitten terwijl wij foto's maken. Nu willen we nog koala's zien, maar die zijn lastiger te vinden in het wild. Dat wordt dan pas in Brisbane, in Lone Pine Zoo.

30/3: We gaan steeds noordelijker en komen bij Coffs Harbour. Eerst op zoek naar een camping en dan naar het strand. Omdat het Pasen is het megadruk, alle Australiërs kamperen, zo lijk het. Campings zijn hier goed georganiseerd, met keukens, bbq's, wasmachines en drogers. Australiërs zijn vriendelijk volk, altijd een: hi mate! How are you? Een beetje onbehouwen en luidruchtig, dat ook. We geven toch de voorkeur aan de camp sites in de nationale parken, daar is het rustiger, kun je een vuurtje maken en zit je midden in de bossen. Maar daar zijn geen douches, geen stroom en geen water om de tank te vullen, dus die moeten afgewisseld worden met campings met faciliteiten. De volgende dag vinden we weer zo'n national park camping. Bundjalung National Park, Black Rock Park. Aan het strand, mooie ruime plaatsen met een eigen vuurplaatsje. Wel een beetje jammer dat het gaat regenen. Apollo heeft ons geen luifel gegeven, dus dan moet je echt binnen zitten. Dat zijn we niet meer gewend!! We besluiten dat we op de terugweg hier nog eens langs gaan, deze bijzondere camping en hopelijk is het dan droog. Door naar Byron Bay. We blijven hier 2 nachten. Het is overvol in Byron, deels omdat het Pasen is, deels vanwege een muziekfestival van 4 dagen. Het is wel een heel leuk plaatsje, beetje hippie-achtig. Veel surfers ook. We lopen naar de vuurtoren die op het meest oostelijke puntje van Australië ligt. Je hebt er een mooi uitzicht over de kust en we zien een school dolfijnen, wel 12. We doen een koffie bij Twisted Sista en gaan eens lekker zitten om het gevarieerde publiek te bekijken. Het is hier heel normaal om in je bikini op straat te lopen en boodschappen te doen, 50% loopt hier op blote voeten op straat en zeker 50% van de vrouwen draagt geen bh. Je snapt het, er is veel te kijken. Een bijzonder plaatsje, Byron Bay. We rijden naar Brisbane, hier willen we Lone Pine Zoo bezoeken. Eerst een camping zoeken en dat valt niet mee. Er zijn hier geen gratis camp sites, het wordt dus een dure camping, maar wel met stroom en warm water. Als je van New South Wales naar Queensland rijdt (verschillende staten) moet onderweg je horloge een uur terug, in Queensland doen ze niet aan zomertijd, vandaar het verschil. We komen diverse tol borden tegen, maar nergens hokjes om te betalen..... Je moet geregistreerd staan en dan betaal je automatisch tol. Uhhh, waar/hoe?? Nu maar hopen dat ons verhuurbedrijf de camper heeft geregistreerd. Op het niet betalen van tol staan straffen zo melden de vele borden langs de weg! Omdat onze biologische klok niet mee doet met de tijd hier zijn we vroeg wakker. We ontbijten en rijden naar Lone Pine, waar we om 9 uur als een van de eersten naar binnen gaan. Overal Koala's, en niet in hokken, maar gewoon in de bomen. Je mag een koala vasthouden en er mee op de foto. Dit kost natuurlijk een smak geld, maar wanneer kun je nou met een koala knuffelen? Doen dus. Echt geweldig. We voeren kangoeroes en zien de meest vreemde dieren die in Australië leven waaronder een platypus (vogelbekdier), wombats en de tasmanian devil . Nadat we echt alle koala's hebben gezien gaan we terug naar Byron Bay. Vanaf daar willen we het binnenland in en terug zakken naar Sydney. Ons horloge moet weer een uur vooruit als we New South Wales binnen rijden. Boodschappen moeten ook weer worden gehaald. De Aldi in Byron Bay is een fijne winkel. Nog steeds duur, maar voor Australische begrippen prima te doen. 's avonds begint het ineens te storten, zodat we genoodzaakt zijn binnen te eten en te koken. Ook ’s nachts stort het af en toe zo hard dat we bang zijn dat we niet meer op de camping staan als we wakker worden. Wat kan het hier regenen zeg! De volgende dag is het gelukkig weer droog en we zijn niet weg gespoeld! We gaan terug naar Black Rocks, het nationale park met campsites aan zee waar we al eerder waren. Dit was zo'n leuke plek. Het was vorige keer gratis omdat we de ranger, die het geld komt ophalen, net mis liepen omdat we toen vroeg vertrokken. Misschien nu weer? Fijn voor het budget. We hebben weer een plek met een picknick tafel en bbq en we beginnen eens met een planning voor Nieuw Zeeland, lekker in het zonnetje. We hebben een kaart gevonden, dat plant wat makkelijker. Hier in Australië rijden we eigenlijk tot we wat zien en hebben we niet echt een planning, maar in Nieuw Zeeland hebben we helaas minder tijd en hebben we meer op ons verlanglijstje staan. 's avond eten we heerlijke hamburgers van de bbq. Dan terug het binnenland in, we volgen de waterfall route. Er wordt veel gesproken over deze route, het schijnt ontzettend mooi te zijn. Het is flink klimmen geblazen naar de waterfall way. De temperatuur zakt heel snel als we hoog zitten. Kunnen we alvast wennen aan Nieuw Zeeland, daar is het straks een stuk kouder. De route is echt mooi, veel watervallen en hele mooie uitzichten. Waar we moeilijk aan kunnen wennen is dat ze zo vreselijk hard rijden, het mag hier ook. Op tweebaans wegjes in de bergen: 100! Of we zijn het na 7 maanden Azië niet meer gewend of het is gewoon te hard! We vinden een campsite in een national park, 15 km van de weg af. Over een verhard pad rijden we naar een meertje waar de plekken zijn. Midden in de natuur, met een bbq, een picknicktafel en vuurplaats. We parkeren de camper en maken een vuur, het is nodig bij deze temperaturen. We staan hier alleen, bijzonder, maar ook een best een beetje eng. Het is pikkedonker in het bos en behalve ons vuur is er geen licht. Hmmm, de kachelpook gaat mee het busje in. 's ochtends worden we gewekt door de zon en als we de gordijnen open doen zitten de kangoeroes rond het busje, zo mooi! We moeten de plek helaas wel verlaten want we hebben stroom nodig en een douche, en we willen kleren wassen. We rijden met een bijna lege tank weg en hopen dat we snel een pomp vinden. We rijden in een national park waar we pas over 80 km uit zijn en zoveel benzine hebben we niet meer. Na 20 km komen we in de middle of nowhere een pomp/restaurant tegen. Hier worden we geholpen door een gast uit Gent! Hij reist in Australie en werkt af en toe om de reis te bekostigen. We hebben het even over Gent, de cafés en de Gentse feesten. En over de Grey Nomads, gepensioneerde Australiërs die met een 4wd en caravan rondtrekken van hun in 1 x uitgekeerde pensioen. De wereld is eigenlijk weer heel klein merk je dan. We zien onze eerste koala's in het wild! Een onderweg, en de tweede op de camping. De volgende morgen als we wakker worden zitten er 2 heel laag in de boom naast onze camper. Het schijnt heel bijzonder te zijn als je ze in het wild van zo dicht bij kunt zien! We are lucky, vertelt de eigenaar van de camping, er zijn Australiërs die nog nooit een koala in het wild hebben gezien. Alles is weer gewassen, opgeladen en opgevuld (watertank) dus we kunnen weer in een national park kamp eren. Er zitten er 3 bij het strand, bij Indian Head. Als we de site oprijden zitten de kangoeroes gewoon op het terrein en ze gaan niet weg, gewend aan mensen! We moeten deze keer wel een fee betalen want de ranger is op het park dus we komen er niet onderuit. De fee is net zoveel als een gewone camping met warm water en stroom!! Hmmm, blij dat we de andere keren lekker gratis hebben gestaan! Na 2 dagen wildernis is het weer tijd voor een reguliere camping. We komen uit in Newcastle. 's middags zien we nog dolfijnen aan het strand. We gaan terug het binnenland in, Hunter Valley, waar veel wijn vandaan komt. Onze laatste mogelijkheid in een national park te overnachten voor we terug zijn in Sydney.

13/4: We zijn terug in Sydney. We staan 3 dagen op een camping in Sydney, met de trein staan we in 20 minuten in het centrum. We gaan met de ferry van Manly naar Sydney, een boottocht langs de opera en harbour bridge. Hier zijn we natuurlijk al langs gereden, op de eerste dag, maar nu gaan we op ons gemak, met de camera! Sydney is echt een leuke stad. We doen Bondi Beach, en nemen een kijkje bij de strandwachten, beroemd van tv! Alleen is er weinig actie. Het water is niet super wild, het is niet beredruk en er zijn geen haaien. De strandwacht heeft een relaxte dag! Verder slenteren we veel in Sydney zelf, echt een leuke stad met veel barretjes, winkels en andere leuke dingen. De laatste dag brengen we de camper terug en slapen we een nacht in een hotel, een echt bed na 3,5 week!! Hier schrijven we ook dit reisverslag. We hebben wel even moeten wennen aan Australië. Het is zo enorm groot, ook de afstanden zijn immens. Als je Europa op Australië zou leggen, blijft er nog ruimte over, zie het kaartje. Je kunt in de tijd die wij hadden dan ook maar een klein deel doen, wil je niet iedere dag honderden kilometers rijden. We hebben 3500 km gereden in 3,5 week. We vonden het in het begin duur en steeds hetzelfde qua omgeving, maar eerlijk is eerlijk we hebben hele mooie dingen gezien, voornamelijk de kustlijn, bergen en de dieren hier. Waar kom je op één dag koala's, kangoeroes, slangen, papegaaien en reusachtige hagedissen tegen? En dan nog wel bij je camper! We hebben erg genoten van de vrijheid met ons campertje. Weg wanneer je wilt en altijd je huis/bed bij. Mooie plekken op free camp sites en in nationale parken.

We vliegen morgen naar Nieuw Zeeland, naar Christchurch. De vlucht is niet zo lang, 3 uur deze keer. De klok gaat weer 2 uur vooruit. Het verschil met Nederland is dan 10 uur. Als het bij jullie 8 uur 's ochtends is, zitten wij aan het diner (18 uur). We hebben daar weer een camper gehuurd (met douche en toilet deze keer!) en doen in 2,5 week het noorder en zuider eiland. Ambitieus, maar we denken dat het gaat lukken datgene te zien wat we willen zien. Veel rijden, maar daarna hebben we 3 weken tijd om te relaxen op Cook. Maar da's voor volgende keer. We houden jullie op de hoogte!

Veel liefs, Robin en Ilona